Kehitysjohtaja joka halusi tietää kaiken inbound-markkinoinnista

Kehitysjohtaja joka halusi tietää kaiken inbound-markkinoinnista

Tämän viikon vastaantulija tavattiin ICT-Cityssä, jossa hän oli puhumassa inbound-markkinoinnista.

Kuka olet ja mitä teet täällä? 
Olen Lotta Siutla, olin tänään puhumassa täällä ICT-Cityssä Contact Career -messuilla aiheesta inbound-markkinoinnin merkitys startupeissa ja kasvuyrityksissä. Olen kehitysjohtajana Meltwaterilla ja teen myös väitöskirjaa asian tiimoilta.

Mikä Meltwater on?
Meltwater on mediaseurantaa tarjoava yritys, joka laajentui Suomeen 10 vuotta sitten. Aluksi meitä oli neljä henkeä ja nyt meitä on 60 eli olemme kasvaneet todella paljon. Tarjoamme johdolle, myynnille, markkinoinnille ja viestinnälle digitaalisia seurantapalveluita ja työkaluja. 

Minkälainen työ- ja koulutustausta sinulla on? 
Olen opiskellut Oulun yliopistossa kauppatieteiden maisteriksi. Opiskeluaikoina olin töissä Attendolla, jossa vastasin lääkärivälityksestä. Valmistumiseni aikoihin seitsemän-kahdeksan vuotta sitten Meltwater rekrytoi Oulussa ja aloitin siellä myyntikonsulttina. Työskentelin Oulussa kunnes muutimme Tampereelle, jossa jatkoin aluksi myyntikonsultin hommia. Hetken Tampereella työskenneltyäni sain oman tiimin vedettäväkseni ja johdin Tampereen tulosyksikköä reilut kolme vuotta. Sitten muutimme mieheni töiden perässä Turkuun, jolloin työt vaihtuivat toimiston vetämisestä kehityspuolelle. 

Kuinka päädyit tekemään väitöskirjaa?
Muutettuani Turkuun tein Meltwaterille someprojektin, jossa ryhdyttiin käyttämään sosiaalista mediaa aktiivisesti myynnissä ja asiakaspalvelussa. Halusin selvittää, miten sosiaalista mediaa kannattaa oikeasti myynnissä ja asiakaspalvelussa hyödyntää, joten päätin ryhtyä tekemään väitöskirjaa aiheesta. Ehdin äitiysvapaalla ollessani lukemaan kirjallisuutta aiheesta ja kävi ilmi, että siihen liittyy paljon markkinoinnillisia elementtejä, josta aiheeni laajeni inbound-markkinointiin. 

Mitä inbound-markkinointi tarkoittaa?
Paras määritelmä johon olen tähän mennessä törmännyt taitaa löytyä Harvard Business Reviewstä. Siinä todetaan, että inbound-markkinointi on uusi nouseva markkinoinnin alue, joka liittyy suoraan asiakkaan ostopäätöspolkuun, jossa meidän tulee osallistaa asiakkaita kaikissa ostopolun vaiheissa.

Minkälaisia ongelmia yritykset kohtaavat inbound-markkinoinnissa?
Moni yritys panostaa hyvään sisältöön, mutta sitä ei löydetä. Jotkut yritykset ovat onnistuneet aktivoitumaan sosiaalisessa mediassa, mutta keskusteluista on vaikea tie yrityksen asiakkaaksi. Toiset ostavat hyvät teknologiat, mutta sisältö puuttuu. Ja toiset käyttävät kohtuuttomasti aikaa epärelevantteihin asioihin kokonaisuuden kannalta.

Minkälaista on onnistunut inbound-markkinointi?
Itse kiinnostun brändeistä, jotka pystyvät syöttämään koko ajan kohdennettua ja kiinnostavaa materiaalia, joka koukuttaa. Sosiaalisen median osalta törmään joskus myös minulle mainostettuun mielenkiintoiseen sisältöön. Seuraava haaste onkin saada ihmiset pysymään markkinoinnin ja myynnin lonkeroissa loistavan sisällön avulla, mikä ei ole mikään helppo tehtävä, varsinkin jos halutaan tavoittaa useita, erilaisia kohderyhmiä.

Kuinka yritykset voivat varmistaa, että inbound-markkinointiin panostaminen tuottaa tuloksia?
Teknologian ja digitaalisuuden myötä on mahdollista mitata entistä tarkemmin toimenpiteitä ja tekemistä. Oikein tehty mittaaminen vaatii parhaimmillaan hyvin pitkälle menevää matemaattista mallinnusta ja mittareiden suhteuttamista tavoitteisiin. On tietysti myös tärkeää, että tulokset vaikuttavat toimintaan. Siitä tietää, että organisaatio osaa mitata, jos sitä pyritään kehittämään jatkuvasti.

Kuluneen viikon paras asia?
Oli ihana nähdä, että ihmiset olivat aidosti kiinnostuneita esitykseni sisällöstä. 

Pyörä, bussi, auto vai omat jalat?
Jalat, mutta tällä kelillä ja kiireessä Taxi. Meillä on perheessä yksi auto, joten turvaudun aika ajoin taksiin. Koitan usein miettiä, että verrattuna toisen auton hankkimiseen taxi on parempi vaihtoehto.

Täydennä lausetta: Jos minä saisin päättää… 
…Suomessa ei olisi työttömyyttä. 

Lempipaikkasi Turun tiedepuistossa?
Teutorissa sijaitseva Herkutus. 

Terveisesi muille täällä liikkuville ihmisille? 
Kannattaa tulla rohkeasti juttelemaan - jos kysyy niin yleensä saa vastauksen!

Minne menet nyt?
Menen tekemään töitä jonnekin vielä muutamaksi tunniksi. 

Kiitos haastattelusta ja menestystä väitöskirjan tekoon, Lotta!

Lue myös

Tervetuloa laskiaistapahtumaan 14.2.

Tervetuloa laskiaistapahtumaan 14.2.

Tervetuloa Turun Teknologiakiinteistöjen järjestämään laskiaistapahtumaan keskiviikkona 14.2. klo 11.00 - 13.00 Kupittaan luistelumadolle! Vietä raikas lounastauko luistellen ja ulkoillen hyvässä seurassa Kupittaanpuistossa. Luistelumadon lähettyvillä on tarjolla on Ravintola Maunon hernekeittoa sekä laskiaispullia, joita on saatavilla koko tapahtuman ajan....

Lue artikkeli
Tapahtuma
Isku muutti PharmaCityyn

Isku muutti PharmaCityyn

Suomalainen kalustevalmistaja Isku avasi Turun toisen julkitilaratkaisuiden toimipisteensä Isku PRO-pisteen Turun Tiedepuiston alueelle PharmaCityyn marraskuun puolessa välissä. Iskun 72 neliömetrin showroomin ja toimiston yhdistelmätila sijaitsee kiinteistön katutasossa Itäisen Pitkäkadun puolella. Turun Iskulla on 9 henkilöä töissä, ja henkilökunta...

Lue artikkeli
Uutinen
Vuoden yritysjohtaja ei juokse yhden porkkanan perässä

Vuoden yritysjohtaja ei juokse yhden porkkanan perässä

Tämän viikon vastaantulija tavattiin BioCityn 7. kerroksessa.

Lue artikkeli
Blogi