Mari Hartemo on Turun ammattikorkeakoulun brand manager, joka siirtyi muutama vuosi sitten mainostoimistomaailmasta toiselle puolen pöytää.

05.10.2018

Idealisti markkinoijan vaatteissa

Tämän viikon vastaantulija tavattiin BioCityssä, joka on yksi hänen suosikkipaikoistaan Turun tiedepuistossa.

Kuka olet ja mitä teet täällä?
Olen Mari Hartemo, ja työskentelen Turun ammattikorkeakoulussa Brand Managerina.

Mitä työhösi kuuluu?
Vastaan Turun AMK:n brändistä, viestinnästä ja markkinoinnista. Toimin viestintäpalvelut-yksikön esimiehenä ja linjaan sekä koordinoin viestinnän ja markkinoinnin tekemistä talotasolla. Käytännössä työ on mitä vain kampusopasteiden suunnittelusta brändistrategian sparraamiseen johtoryhmän kanssa – monipuolista ja innostavaa!

Minkälainen tausta sinulla on?
Koulutukseltani olen tradenomi Heliasta (nyk. Haaga-Helia) ja KTM Turun kauppakorkeakoulusta. Tällä hetkellä teen tietojärjestelmätieteen väitöskirjaa kauppakorkeakouluun, jatko-opinnot etenevät työn sallimissa rajoissa. Alan töitä olen tehnyt Heliasta valmistumisesta lähtien, keväästä 1999. Vuoteen 2012 asti työskentelin pääasiassa projektin- ja asiakkuudenhallintatehtävissä eri viestintä-, digi- ja mainostoimistoissa Helsingissä. Viimeisimpänä toimin SEK & Grey -mainostoimiston digiyksikön johtajana, kunnes uraan tuli kolmen vuoden breikki perheen ulkomaankomennuksen vuoksi. Ja sitten olikin aika siirtyä toiselle puolelle pöytää. Aloitin Turun AMK:n Brand Managerina syksyllä 2015.

Mikä sai sinut aikoinaan kiinnostumaan markkinoinnista? 
Sain käsiini kouluaikojen ystäväkirjan, johon olin kirjoittanut haaveammatikseni ”copywriter”. Mainosala on siis kiinnostanut minua pienestä pitäen ja markkinoinnista kiinnostuin tradenomiopintojen aikana. Markkinointi nostaa asiakasnäkökulman keskiöön ja pakottaa pohtimaan tuotteiden ja palvelujen olemassaolon oikeutusta asiakkaan kokemien hyötyjen kautta. Idealistina ajattelen myös, että markkinoinnilla voidaan muuttaa maailmaa hieman parempaan suuntaan.

Minkälaista on ollut siirtyä mainostoimistosta ammattikorkeakouluun?
Todella mielenkiintoista. Laaja-alaisesta toimistopuolen kokemuksesta ja sinä aikana luoduista verkostoista on paljon hyötyä. Toisaalta koulutusala on todella kuuma juuri nyt, suuria muutoksia tapahtuu ja suomalaisen koulutuksen brändi maailmalla on vahva, mutta alihyödynnetty. Näin idealistin näkökulmasta on tärkeää, että koulutusalalla teen työtä, jolla on merkitys. Koulutus – tai oikeastaan osaamisen kasvattaminen – ei ole kenellekään haitaksi, päinvastoin. Yllättävintä siirtymässä oli suunnittelun pitkä sykli, ensi töikseni ammattikorkeakoulussa aloittaessani sain tehtäväkseni pitkän tähtäimen suunnittelun tekemisen viiden vuoden päähän. Tätä en ollut koskaan aiemmin saanut tehdä. Vaikka muutokset ottavat isossa talossa aikansa, on ammattikorkeakoulu mielestäni ketterämpi ja vahvemmin tulevaisuusorientoitunut kuin moni toimisto.

Kuinka yritys voi kirkastaa brändiään?
1)    Keskity strategiaan: organisaation, jolla on selkeä strategia, on myös mahdollisuus rakentaa hyviä brändejä.
2)    Kiinnitä huomiota asiakaskokemukseen, sillä brändi syntyy teoista, ei sanoista. Hyvä asiakaskokemus rakentaa brändiä ja tuo sille uskottavuutta.
3)    Muista, että brändinrakennus on joukkuelaji. Koko yhteisö rakentaa brändin.

Parasta juuri nyt?
Koulumaailman syksyinen syke, innostunut ja aikaansaava ilmapiiri. Ja meidän uusitut tilat ICT-Cityn B-osan 4. kerroksessa, jotka mahdollistavat ihan uudenlaisen työnteon.

Pyörä, bussi, auto vai omat jalat?
Pyörä tai omat jalat. Vuosien pääkaupunkiseudulla pendelöinnin jälkeen nautin suunnattomasti lyhyistä työmatkoista ja siitä, että kaikki on saavutettavissa nopeasti. Turku on ihana paikka!

Täydennä lausetta: Jos minä saisin päättää…
…jokainen suomalainen kustannettaisiin vuosittain kahden viikon matkalle aurinkoon keskellä kaameinta kaamosta. Kohti talvipäivän seisausta mennään, ja taas jännittää miten pimeydestä selvitään.

Lempipaikkasi Turun tiedepuistossa?
Kaikki ne paikat, joissa eri alojen ihmiset kohtaavat: esim. ICT-Cityn tai Lemminkäisenkadun kampuksen aula, Maunot Biocityssä ja ElectroCityssä sekä Vierailu- ja innovaatiokeskus Joki.

Minkälaisia viikonloppusuunnitelmia sinulla on?
Pitkästä aikaa ei mitään, ja se on mahtavaa. Todennäköisesti kuntoilua, kirjastokäyntiä, kynttilöitä ja sohvannurkkaa. Juuri nyt en muuta toivoisi!

Kiitos haastattelusta Mari ja rentouttavaa viikonloppua!

Lue myös:
Talouden tarinankertoja
Urheilujohtaja työhyvinvoinnin asialla
Ruokalähettiläs valitsee taistelunsa

Ota yhteyttä