01.11.2013

Mestari tuli taloon

Turku Science Park – alueen palvelutoiminnan perustuksiin lyödään marraskuun alussa huomattava merkkipaalu. Vuonna 1993  BioCityssä kokous – ja kongressipaikkana aloittanut Mauno Koivisto –keskus kokee merkittävän uudistuksen. Uusi kokous- ja ravintolapalvelumme Mauno tuo alueellemme ennennäkemättömän käyttäjäpalvelun.

Sanontaa lainatakseni tämä kaikki ei suinkaan lankea meille luonnostaan kuin manulle illallinen, mutta kattaus on herkullinen. Manu ei muuten urbaanin sanakirjan mukaan ole tässä erisnimi, vaan mannista eli miehestä (vrt. pelimanni) johtuva sana, joka tarkoittaa mestaria. Taloissa kiertävät suutari-, räätäli- ja seppämestarit olivat luonnollisesti talon ruuissa. Tervetuloa maistamaan!

Samalla oma viidentoista vuoden mielenkiintoinen työni kokouspalveluissa päättyy. Kokemusta on kertynyt paljon aina asiakkuuden luomisesta itse palvelun tuottamiseen  asti. Asiakaspalvelutilanne on aina ainutlaatuinen ja mielessäni olen monesti ajatellut,  että asiakas ei nyt välttämättä ole ihan oikeassa, mutta takuulla oikeassa paikassa.

Lähitulevaisuudessa työni suuntautuu Turun Teknologiakiinteistöjen toimitilojen palvelukonseptien tuotteistukseen. Toimitilapalveluiden elinkaari on erilainen kuin käyttäjäpalveluiden, mutta samankaltaisuutta on rutkasti. Toimitilapalvelutkin pitää tuottaa laadukkaasti sekä käyttäjän että kiinteistöjen hallinnan näkökulmasta.

Alueen tarkoituksena on olla tiedepuisto ja innovaatioiden keskittymä. Käsitteisiin liittyy mielikuvana edelläkävijyys, kehittyneisyys  ja yhteisöllisyys. Sen vuoksi toimitilapalvelutkin ovat tasokkaammat kuin ”tavallisissa” kiinteistöissä. Palvelukuvauksien ja palvelutasosopimuksien pitää olla selkeät ja yksityiskohtaiset, jotta kaikki osapuolet ovat selvillä vastuista ja tehtävistään. Ulkoisesti yhtenäisestä palvelutoiminnasta kertovat vaatetus, logot ja värit. Myös yhtenäinen asiakaspalvelukoulutus ja työntekijöiden hyvä perehdytys tehtäviin ovat asioita, joilla palvelutuotteen arvoa nostetaan. Näiden toteutumista on vaadittava ja valvottava.

Uusi asiakkuus on kiinnostavampi kuin vanha eikä siitä uudestakaan tarvitse välittää sen jälkeen, kun sopimus on tehty. Kuulostaako tutulta? Miksi ihmeessä näin? Palvelemme ihmisinä ihmisille. Tervehditään, kun kohdataan. Kuunnellaan, kun keskustellaan. Pidetään sovitusta kiinni. Hyvät  tavat, hyvä mieli. Tapaamisiin.

Jari Salomaa
Turun Teknologiakiinteistöjen palveluvastaava


Tervehditään kun kohdataan!​

Ota yhteyttä