20.04.2017

Viikon vastaantulija Virpi pitää ihmiset kunnossa

Hei! Kuka olet ja mitä teet täällä?

Olen Virpi Lautamatti FitTherapylta ja toimin hierojana ja personal trainerina. Lisäksi annan ravintovalmennusta ja teen tarvittaessa kinesioteippauksia. Toimitilani ovat olleet täällä BioCityn kolmoskerroksessa nyt kaksi vuotta. Vappuna onkin edessä muutto PharmaCityyn.

Hoidatko kaikkea tuota täältä BioCitysta käsin?

Valmennuksessa käytän paljon hyödyksi ElectroCityn harrastetilaa. Kesäisin hyödynnän myös Kupittaan puistoa sekä Kuuvuoren portaita. Mahdollisuuksien mukaan tulen valmentamaan myös kuntosaleille, mutta usein kuntosalit pidättävät valmennusoikeuden omilla personal trainereillaan. Olen kuitenkin sopinut M&M Kuntotalon kanssa, että loppuvuodesta pääsen heidän tiloihinsa valmentamaan omia asiakkaitani.

Mistä ravintovalmennuksessa on kysymys?

Ravintovalmennus on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät joko halua aloittaa heti kovaa treeniä tai joilla ylipainoa on sen verran, että laihdutus on helpompi aloittaa pelkällä ruokavaliomuutoksella. Toki ravintovalmennus kulkee aina käsikädessä myös personal trainer -toiminnan kanssa. Ravintovalmennuksessa katsotaan kuntoon ateriarytmi, annoskoko ja se, mitä syödään. Tarvittaessa kirjoitan ostoslistan ja olen valmis lähtemään vaikka mukaan kauppaan jos on tarve.

Jokainen tietysti toivoisi, että paino putoaisi 10 kiloa viikossa, mutta mihinkään kikkadieetteihin en usko. Sen sijaan on opeteltava tekemään valintoja, joiden mukaan voi elää 50 vuotta.Yleensä varsinkin naisilla on ongelmana liian vähäinen syöminen ja siksi paino saattaakin aluksi nousta ennen kuin sitten lähtee laskemaan.

Toimit myös hierojana. Millainen asiakaskuntasi on?

Asiakkaita tulee paljon tästä Kupittaan alueelta. Minulla käy opiskelijoita, yritysasiakkaita ja yksityisiä, miehiä ja naisia. Alueen kansainvälisyys näkyy myös asiakaskunnassa. Palvelua saakin myös englanniksi.

Yleensä hierojalle tullaan vasta kun ollaan todella jumissa. Minulla on ympäri vuorokauden toimiva nettiajanvaraus ja kun aamulla herätessä huomaan, että joku on varannut hieronta-ajan kahdelta aamuyöllä, niin tiedän, että silloin on tosi kyseessä. Suosittelenkin, että yhden yksittäisen hierontakerran sijaan asiakas ottaisi 3–5 kerran sarjan pari kertaa vuodessa.

Jos kiireisen ihmisen pitäisi nyt aloittaa liikuntaharrastus ja kalenterissa on tilaa yhdelle lajille, mikä se olisi?

Lihaskuntoharjoittelu, ehdottomasti. Lihakset polttavat rasvaa ja sitä kautta myös laihtuminen tehostuu. Toisaalta hyvä lihaskunto kantaa myös vanhuksena pitkälle. Yksi kerta viikossa ei vielä riitä kunnon ylläpitoon, mutta kolmella tai neljällä kerralla kunto jo kohenee. Jos ei innostu kuntosaliharjoittelusta, niin voi kokeilla suosittua toiminnallista harjoittelua, jota voi tehdä lähes missä vain.

Milloin on sitten aika palkata personal trainer?

Personal trainerista on apua alkuun pääsemisessä tai jos oma harjoittelu on jotenkin jumiutunut samoihin kaavoihin. Uutta potkua ja henkistä tukea. Harjoittelu tehostuu, kun vieressä on joku, joka vaatii ja neuvoo.

Annan kaikille aina yhden ilmaisen konsultaatiokäynnin, jossa selvitetään, sopiiko henkilökohtainen valmennus asiakkaalle, kuinka radikaalista muutoksesta on kyse ja millaiset asiakkaan lähtökohdat ovat. Tuolloin käydään yleensä myös läpi ruokailua. Tämän pohjalta laadin suunnitelman etenemisestä. Vastuu harjoittelusta on valmennettavalla. Sitä ei voi toisen puolesta tehdä.

Millainen valmentaja olet?

Olen vaativa valmentaja, mutta otan asiakkaan toiveet huomioon. Jos asiakas tekee selväksi, ettei tahdo uida, ei silloin mennä uimaan, mutta huomaan kyllä, kun kyse on pelkästään siitä, ettei vain viitsitä. Välillä valmentaja saa kuunnella monenlaista nurinaa ja valitusta ja silloin vaaditaan kärsivällisyyttä ja hyvää psykologista silmää. Ihmisestä kyllä huomaa, kun hän on todella väsynyt. Niin kauan, kun on voimia valittaa, on myös voimia treenata!

Ota yhteyttä