27.06.2017

Viikon vastaantulijat myyvät taidetta yrityksille ja ihan tavallisille ihmisille

Toukokuun alussa SparkUpille muuttaneen Demosarte Oy:n toimisto pistää silmään, sillä seinille on ripustettu tauluja, niin suuria kuin pieniäkin.

Hei! Keitä te olette ja mitä teette täällä?

Olemme Pia ja Patrik. Pyöritämme Suomen suurinta netissä toimivaa taidekauppa Taikoa täältä SparkUpista käsin! Päädyimme tänne viime kevään BusinessUp-kiihdytysohjelman kautta. 

Mistä idea moiseen?

Idea Taikoon syntyi jo vuosi sitten, jolloin pyöritimme viestintätoimistoa ja eräs taiteilija pyysi meitä tekemään itselleen kotisivut. Silloin havahduimme siihen, että Suomesta puuttuu tällainen kanava taiteen myyntiin. Muutama pieni, taiteilijoiden itsensä ylläpitämä verkkokauppa oli, mutta pääosin taidetta myytiin huutokaupoissa ja gallerioissa.

Miten Taiko siis toimii?

Taiko on taiteen verkkokauppa, jonne taiteilija voi luoda profiilin ja laittaa teoksiaan myyntiin. Ostaja puolestaan voi mennä Taikon sivuille etsimään mieleistään taidetta. Meillä on tällä hetkellä myynnissä yli 4000 teosta lähes 450 eri taiteilijalta. Teosten hinnat vaihtelevat 50-8000 euron välillä. Myynnissä on maalauksia, grafiikkaa, valokuvia ja veistoksia. Kun asiakas sitten löytää mieleisensä teoksen ja ostaa sen, me huolehdimme kuljetuksesta. Teos haetaan taiteilijalta ja kuljetetaan suoraan ostajan kotiovelle.

Voiko kuka tahansa laittaa teoksiaan myyntiin?

Ei aivan kuka tahansa. Ensisijaisesti profiilin voivat luoda ammattitaiteilijat, jotka kuuluvat taiteilijoiden ammattiliittoon tai kuvataitelijamatrikkeliin. Myös muilla on mahdollista saada teoksiaan myyntiin, mutta silloin konsultoimme kuraattoria, joka arvioi tilanteen tapauskohtaisesti. Näin tahdomme taata sen, että myymämme taide on korkealaatuista. Se on tärkeä asia sekä ostajille että taiteilijoille, joiden teoksia myymme.

Myymme lisäksi vain uutta taidetta, joka ostetaan suoraan taiteilijoilta. Tällöin ei ole pelkoa, että joukossa olisi väärennöksiä. Myynnissä on kuitenkin myös taiteilijoiden vanhempaa tuotantoa esimerkiksi 80-luvulta.

Eikö taiteen ostaminen netistä ole vaikeaa, kun teosta ei pääse näkemään luonnossa?

Verkosta ostetaan nykyään kaikenlaista, miksei siis myös taidetta. Meillä on sivuillamme ominaisuus, jossa teosta voi sovittaa erilaisiin valmiisiin ympäristöihin, jolloin pystyy paremmin hahmottamaan esimerkiksi teoksen koon. Sivuille voi myös ladata kuvan omasta olohuoneestaan ja kokeilla sen avulla, miltä teos näyttäisi lopullisella paikallaan. Tietysti teosta voi myös käydä katsomassa, mikäli se on maantieteellisesti mahdollista. Lisäksi kaikilla myydyillä teoksilla on 14 päivän palautusoikeus.

Oletteko itse aktiivisia taiteenharrastajia?

Meidän vahvuutemme on viestinnän ja markkinoinnin osaaminen ja pidämmekin itseämme ihan tavallisina taiteen kuluttajina, jotka tahtovat tuoda aidon taiteen kaikkien saataville.

Taikokin on alun perin suunnattu niin sanotuille tavallisille ihmisille. Pyrimme murtamaan käsityksiä siitä, että taidetta pitäisi erityisesti ”ymmärtää” tai että taide olisi kallista. Toivomme, että Taikon kautta taiteen ostaminen helpottuisi niin, että huonekaluliikkeiden sisustustaulujen sijaan ihmiset alkaisivat ostaa aitoa taidetta, joka kestää paremmin aikaa.

Ketkä taidetta ostavat ja millainen taide on nyt suosittua?

Viime aikoina meillä on ollut havaittavissa pieni grafiikkabuumi. Erityisesti nuoret aikuiset ovat ostaneet paljon grafiikkaa, jonka etuna on usein edullisuus verrattuna maalauksiin. Aiheista esittävä taide on suosituinta.

Entä taidekaupan tulevaisuus?

Jatkossa me aiomme entistä enemmän panostaa taiteen myymiseen yrityksille. Taide edistää hyvinvointia ja laskee esimerkiksi sykettä. Siksi kiireisissä toimistoissa tai vaikkapa lääkäriasemilla taide voisi konkreettisesti lisätä paitsi viihtyvyyttä myös parantaa työntekijöiden ja asiakkaiden hyvinvointia. Taikon kautta yrityksillä on mahdollisuus myös järjestää suunnittelukilpailuja, mikäli tiettyyn tilaan halutaan tilata juuri tietynlainen teos. Tarkoituksena on lisäksi vielä tämän vuoden aikana avata kansanväliset markkinat, jotta suomalainen taide olisi helpommin myös ulkomaalaisten saatavilla. Suomalaiselle taiteelle on markkinat esimerkiksi Japanissa ja tietysti Ruotsissa, jossa ihmisillä on paljon kytköksiä Suomeen.

Kuvassa Pian ja Patrikin lisäksi Taikon toimistolla työskentelevä, teknisestä puolesta vastava Nacho (kesk.). Taikossa työskentelee myös markkinoinnista vastaava Mikaela, joka oli juttuhetkellä työmatkalla Helsingissä.

Ota yhteyttä