Teknologiakiinteistöjen toimitusjohtaja Mikko Lehtinen pohtii blogikirjoituksessaan Turun tiedepuiston laajentumista Itäharjun teollisuusalueelle.

03.02.2020

Tiedepuiston toteuttamiseen liittyy suuri ongelma

Turun keskustaa ympäröi toistasataa vuotta sitten syntynyt pienteollisuuden vyöhyke, joka muistuttaa meitä ajasta, jolloin jäteöljyt kaadettiin surutta maahan, ilma haisi paskalta ja karja laidunsi parin kilometrin päässä kauppatorilta. Nyt tämä ”ruskea vyöhyke” on muuttumassa asuin- ja työpaikka-alueiksi, jotka tarjoavat Turulle valtavan mahdollisuuden. Mahdollisuudella on kuitenkin myös kääntöpuolensa, joka pitää ratkaista.

Turun kaupunki julkaisi reilut pari vuotta sitten suunnitelmansa Turun tiedepuiston laajenemisesta Itäharjun teollisuusalueelle. Suunnitelma on mitä mainioin: rähjäinen ja saastunut 90 hehtaarin alue, jossa ei asu ketään ja jolla työskentelee alle 3000 ihmistä kivenheiton päässä Kupittaan rautatieasemasta, puhdistetaan ja muutetaan vuoteen 2050 mennessä 20 000 ihmisen asuinalueeksi, jolla työskentelee 10 000 ihmistä.

Teknologiakiinteistöt on tiedepuiston suurena toimijana luonnollisesti halukas toteuttamaan hankkeita myös Itäharjulle.

Teknologiakiinteistöt on tiedepuiston suurena toimijana luonnollisesti halukas toteuttamaan hankkeita myös Itäharjulle. Ensimmäinen askel alueen muutokseen on jo otettu, sillä Teknologiakiinteistöt alkaa rakennuttaa Turku Energialle uutta pääkonttoria Teollisuuskadulle heti kun hankkeelle saadaan rakennuslupa. Lisäksi Teknologiakiinteistöt on haluaa rakentaa Helsinginkadun päälle kannen, jonka yhteyteen toteutetaan 350 000 neliömetriä rakennusmassaa. Ja nämä hankkeet ovat vasta alkua – niin Teknologiakiinteistöt kuin muutkin toimijat suunnittelevat jo alueen kehittämistä ja kaavamuutosten hakua laajalti ympäri Itäharjua.

Mutta.

Sellaista asiaa ei kai olekaan, etteikö sillä olisi myös kääntöpuolta. 20 000 asukasta ja 10 000 työntekijää kun eivät pysty liikkumaan paikasta toiseen ajatuksen voimalla, joten huolimatta kaupungin joukkoliikenneratkaisuista, mitä todennäköisintä on, että liikenne tiedepuiston ympärillä tulee kasvamaan. Teknologiakiinteistöt ei voi eikä halua hankkeillaan kurjistaa alueen ympärillä asuvien ihmisten elämää. Jo nyt Itäharjun pientaloalueen läpi ajaa yli 4000 autoa vuorokaudessa, aiheuttaen jatkuvaa häiriötä alueen asukkaille. Voimme vain arvailla mikä on tuo määrä, kun uuden tiedepuiston rakentaminen todella pääsee vauhtiin, mikäli autojen kulkua alueen läpi ei rajoiteta.

Itäharjun teollisuusalueen muuttuminen tiedepuistoksi edellyttää autovirran pysäyttämistä Itäharjun pientaloalueella fyysisin estein.

Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunta päättää seuraavassa kokouksessaan 11.2., kuinka läpiajo Itäharjun pientaloalueella ratkaistaan. Kaupunki esittää, että kadut katkaistaan fyysisin estein. Valtaosa alueen asukkaista kannattaa ratkaisua, mutta myös soraääniä on kuulunut, jonka vuoksi katkaisun vaihtoehdoksi on esitetty hidasteita ja reittien mutkittelua. Autot ovat kuitenkin kuin vesi: ne löytävät lyhimmän reitin kolosta kuin kolosta, riippumatta siitä, monelleko pikkukadulle matkalla pitää kääntyä tai kokevatko alueen asukkaat ajon sietämättömän häiritseväksi vai eivät.

Teknologiakiinteistöjen kanta asiaan on selkeä: Itäharjun teollisuusalueen muuttuminen tiedepuistoksi edellyttää autovirran pysäyttämistä Itäharjun pientaloalueella fyysisin estein, sillä niin yhtiön vastuullisuussitoumukset kuin imagokaan eivät kestä sitä, että yhtiö hankkeillaan lisää autoilun haittoja alueen asukkaille.

Mikko Lehtinen
Turun Teknologiakiinteistöjen toimitusjohtaja

Ota yhteyttä