Teknologiakiinteistöjen viestintäjohtaja Terhi Marin pohtii kirjoituksessaan, kuinka tehdä vuosikatsauksesta niin kiinnostava, että ihmiset haluavat sitä lukea.

11.05.2020

Vieläkö te teette vuosikatsausta?

”Vieläkö te teette vuosikatsausta?”, kysyi eräs yhteistyökumppanimme kuullessaan vuosikatsauksen kirjoittamiseen liittyvistä kiireistäni viime talvena. Kysymys oli provosoivuudessaan parasta mitä olin pitkään aikaan kuullut. Se sai minut kyseenalaistamaan koko tuotoksen ja pakotti miettimään, kuinka tehdä siitä niin kiinnostava, että joku aidosti haluaisi tarttua siihen.

Vuoden 2018 vuosikatsauksessa nostimme esiin Teknologiakiinteistöjen työntekijöitä, jotka kertoivat kuluneesta vuodesta omasta näkövinkkelistään. Saimme ratkaisusta hyvää palautetta, mutta koin, että tällä kertaa se ei riittäisi, vaan nyt olisi tähdättävä korkeammalle.

Mietin kiivaasti, mikä oli keskeisin asia, mitä viime vuonna tapahtui. Ensin ajattelin sen liittyvän 30 vuotta täyttäneeseen Tiedepuistoon. Visioin vuosikatsauksen kanteen Olavi Uusivirtaa ja jopa kuvaa kakusta, jota ei edes tullut otettua. Mutta oliko Olavi Uusivirran esiintyminen Turun Tiedepuistossa vuoden 2019 olennaisin asia? Vai oliko se se, että kerroimme julkisesti halustamme toteuttaa Tiedepuiston kannen? Vai oliko se organisaatiomuutos, joka taatusti ravisteli koko yhtiötä? Vai oliko se kuitenkin Hemsön tulo Teknologiakiinteistöjen omistajaksi, tämä kun antoi yhtiölle rahkeet lähteä toteuttamaan hankkeita ihan uudella tavalla?

Sitten tajusin. Vuosikatsauksen keskiössä olisivat yhä ihmiset, mutta heidän ääntään olisi syvennettävä ja heidät olisi saatava myös kansikuvaan.

Sitten tajusin. Vuosikatsauksen keskiössä olisivat yhä ihmiset, mutta heidän ääntään olisi syvennettävä ja heidät olisi saatava myös kansikuvaan. Olennaisinta vuodessa oli uudesta strategiastamme noussut ajatus joustavista tiloista, jonka sanansaattajina toimivat organisaatiomuutoksen myötä uudenlaiset roolit lunastaneet Hele Kaunismäki ja Julia Skovbjerg. Heidät minä halusin vuoden 2019 vuosikatsauksen kanteen. En hymyilevinä objekteina vaan subjekteina, jotka tulevat ja tekevät. Kiinnostipa se sitten lukijoita tai ei.

Terhi Marin, Turun Teknologiakiinteistöjen viestintäjohtaja

Lue myös:

Aina ei ole mennyt putkeen
Teknologiakiinteistöt haluaa toteuttaa Turun tiedepuiston kannen
Hemsö sijoitti 50 miljoonaa euroa Turun Teknologiakiinteistöihin

Ota yhteyttä